Wednesday, November 15, 2006

İNTERNET ve REKLAM

BİR DE BENİM SESİMLE

Reklamcılık ve reklam sektöründen bahsederken, “internet reklamcılığı’nın” ilk akla gelen sektörler arasında olmadığını görüyoruz. Bunun sebebi ise televizyon ve gazetelerin, sektörün çoğunluğuna hakim olması. Her marka, reklam bütçesinin bütüne yakın kısmını televizyon ve gazete-dergi için ayırıyor Türkiye de. Çünkü bu medya kanallarıyla insanlara ulaşmak çok daha kolay. İnternet reklamcılığının avantajları olduğunuda görüyoruz ama bu avantajlar onu ilk sıralara taşımaya yetmiyor. Tabi diğer bir yandan internet reklamlarının insanlara ve özellikle reklamcılıktaki en önemli kelime olan “hedef kitleye” ulaşması için teknoloji ve gelir düzeyini de hesaba katmalıyız. Sanal ortamın hayatımızın bir parçası olması gerektiği söyleniyor son birkaç yıldır. Ama bunu söylerken ortalama bir ailenin gelir düzeyi düşünülmüyor. Bence bu ilk düşünülmesi gereken nokta. İnsanları yeterli internet kullanamaması reklam sektörünü de etkiliyor ve insanların kısıtlı olarak kullandığı bir medya kanalına reklam vermekten kaçıyor reklam verenler.
Yukarıda bahsettiğim avantajlardan ilki hiç şüphesiz 24 saat hizmet farkı. Belirli bir saatten sonra televizyon bile daha az reklam vermeye başlıyor ama internette sürekli farklı şeyler izleyebiliyoruz, karşımıza hiç bilmediğimiz ürünler dahi çıkabiliyor. Ve bunları hemen satın alabiliyoruz. Ve o reklamı yapan firma ve reklam ajansına da ulaşma olanağımız var. Ama bunlar internet reklamcılığını önemli bir yere oturtmaya yetmiyor. Her ne kadar bilgisayar küçücük çocukların bile en büyük ilgi odağı olsada; televizyonun yerini alamayacağını düşünüyorum. Ve bu yüzden reklam pazarının büyük dilimini alamayacak hiçbir zaman.
Diğer bir önemli nokta ise kesintisiz reklam özgürlüğü sağlaması. Her çeşit insanın ve her markanın reklam yapmakta özgür olduğu, hiçbir kesintiye asla maruz kalmadığı, dilediğini dilediği şekilde söyleyebildiği bir ortamdan bahsediyoruz. Bu “kesintisiz reklam özgürlüğünün” ne derece doğru olduğu tartışılır ama reklam veren için önemli bir avantaj olduğu kanısındayım.
Teknolojinin hızla geliştiği ve sanal ortamın hayatımız içine girmeye çalıştığı günümüze bakarsak, internet reklamcılığının sektörde ilk sıralarda olamasa dahi, her geçen gün kendini geliştirip daha çok müşteri portföyüne saip olacağını düşünüyorum.